הודות לבינה המלאכותית, נוכל להאזין לסטלה פידלסייד, יהודייה, ניצולת שואה, מזכירה את מרד גטו ורשה. לסיפוריה אפשר להאזין תוך כדי הליכה בשטחי הגטו לשעבר בוורשה. היוזמה מלווה את התערוכה „ים של אש סביבנו”, המספרת על גורלם של אזרחים יהודים במהלך מרד הגטו.

סטלה פידלסייד הייתה ביולוגית פולנית ממוצא יהודי. בתקופת הכיבוש הגרמני מצאה את עצמה בגטו ורשה. היא עבדה כלבורנטית בבית חולים למחלות זיהומיות. כשפרץ המרד באפריל 1943 היא הייתה בת 26. במשך החודשים הבאים היא הסתתרה בבונקרים ברחוב וולינסקה. שם גם ילדה בן, שמת מרעב כמה ימים לאחר מכן. היא ברחה מהגטו בדצמבר 1943 למילאנובק שליד ורשה, שם הסתתרה עד תום המלחמה. היא נפטרה בשנת 2001.

היא הישאיר זיכרונותיה מהמרד, שנכתבו לאחר המלחמה. בשנות ה-90 היא גם סיפרה עליהם לקרן השואה של אוניברסיטת דרום קליפורניה. על בסיס הראיון הזה, שנערך בפורטוגזית, עובדי המוזיאון „פולין”, יחד עם סוכנות Saatchi & Saatchi, שיחזרו את קולה והקליטו את יומנה. והתוצאות של עבודתם יוצאות דופן, כפי שאושרו על ידי משפחתה של המחבר. „הגרסה הפולנית שלה נשמעת בדיוק כמוהה. לאמא שלי אפילו היו ספקות אם זו היא או בינה מלאכותית”, אמרה מרינה ויינשטיין, נכדה של סטלה פידלסייד, לאחר שהאזינה להקלטה.
אנחנו יכולים להאזין רק לזיכרונות באזור הגטו לשעבר. בחמש תחנות אוטובוס בוורשה: מורנוב 05, נובוליפיה 03, נובוליפקי 03, כיכר גז’יבובסקי 01 ורחוב דזיקה 03 יש פוסטרים עם ציטוטים של סטלה פידלסייד. יש עליהם גם קוד QR שמקשר אותנו לאתר שבו ממוקמות ההקלטות.

על סיפורה של סטלה פידלסייד נוכל ללמוד גם בתערוכה „ים של אש סביבנו” במוזיאון „פולין”. זוהי התערוכה הראשונה המוקדשת לגורלם של אזרחים יהודים, ממנה נלמד כיצד נראו חיי היומיום בבונקר בתקופת המרד. בנוסף לסטלה פידלסייד, גיבורי התערוכה הם גם ליאון נייברג בן ה-17, שחזר לגטו כדי להשתתף במרד, והנה קוצ’ר, שאיבדה את הוריה ו-7 אחיה בגטו.

ניתן להאזין לזיכרונותיה של סטלה פידלסייד ברובע מוראנוב עד סוף דצמבר, ואת התערוכה במוזיאון „פולין” ניתן לראות עד ה-8 בינואר.

 צילום: מוזיאון פולין

Kontakt