נשיאי פולין, ישראל וגרמניה וכן נציגי הכנסייה הקתולית והקהילה היהודית חלקו כבוד לגיבורי מרד גטו ורשה ביום רביעי, 19 באפריל, במלאת 80 שנה להתפרצותו. „מי שמפיץ שנאה, רומס את קבריהם של גיבורי מרד גטו ורשה”, אמר נשיא פולין אנדז’יי דודה במהלך נאומו.

נשיא ישראל יצחק הרצוג ציין כי למרות שהמורדים הפסידו מבחינה אנושית אבל הרוח האנושית ניצחה. „רוב לוחמי מרד גטו ורשה לא שרדו, אבל הרוח האנושית ניצחה כאן, על הארץ הזאת, המקודשת בדם אחינו הגיבורים”, הדגיש הרצוג.

נשיא גרמניה פרנק-וולטר שטיינמאייר הצביע על הצורך לשמור על זכרם של גיבורי המרד. „שמירה על זיכרון החיים היהודיים בפולין ובאירופה, חיים יהודיים ששגשגו שוב וימשיכו להתפתח בעתיד. לכן זה כל כך חשוב שנזכור. לכן זה כל כך חשוב שאנחנו, הגרמנים, נזכור”, ציין שטיינמאייר.

בהודעה לרגל טקסים לים השנה, הדגיש יו”ר הועד של ועידת האפיסקופיים הפולנית לדיאלוג עם היהדות, הארכיבישוף גז’גוז’ ריש, הדגיש את חשיבות יחסם של גיבורי הגטו בהגנה על כבוד האדם. „בימים הנוראים של השואה והמרד בגטו ורשה, הייתם שומרים – והגנת (!) – על כבוד האדם, על זכות האדם לחיות בכבוד, לרבות הזכות למות בכבוד”, כתב הארכיבישוף ריש.

בשל 80 שנה לפרוץ המרד, הטקסים היו חגיגיות במיוחד. ב- 11:00 בכיכר הובר (skwer Hoovera) ליד קרקובסקיה פז’דמישציה בוורשה נפתחה תערוכת המכון לזיכרון לאומי „אנו מבקשים ממך, אלוהים, קרב עקוב מדם…”.

החגיגות המרכזיות התקיימו מול האנדרטה לגיבורי גטו ורשה. הם אורגנו על ידי לשכת נשיא פולין בשיתוף עם מוסדות תרבות והיסטוריים רבים. הנשיאים אנדז’יי דודה, יצחק הרצוג ופרנק-וולטר שטיינמאייר הניחו זרים בחזית האנדרטה. באירוע השתתפו גם נציגי הכנסייה הקתולית, כולל מטרופוליטן של ורשה הקרדינל קז’ימייז’ ניץ’ והארכיבישוף גז’גורז’ ריש וחברי הקהילה היהודית.

כבר 10 שנים שהמוזיאון „פולין” בוורשה מארגן את הקמפיין החברתי והחינוכי „נרקיסים”, המזוהה עם דמותו של מרק אדלמן. הוא היה המנהיג האחרון של המרד, הוא שרד את חיסול הגטו ובמשך שנים טיפח את זיכרון אירועי 1943. עד סוף ימיו, במלאת שנה למרד, ספד לחבריו הנופלים בהנחת זר נרקיסים מול האנדרטה לגיבורי הגטו. נרקיסים הם סמל לכבוד ולזכרם של קורבנות השואה, במיוחד אלה שמתו כתוצאה מחיסול הגטאות ומרד גטו ורשה.

מלבד ורשה הצטרפו לקמפיין „נרקיסים” גם ערים פולניות נוספות. בלובלין ריכז את הפעולה המרכז ליחסים קתוליים-יהודים על שם אברהם י’ השל באוניברסיטה הקתולית יוחנן פאולוס השני בלובלין. באופן סמלי, הפרחים ניתנו לסטודנטים, מרצים ועובדי האוניברסיטה.

לציון 80 שנה למרד גטו ורשה ב-19 באפריל, בשעה בשעה 12:00 הופעלו צופרים של מערכת האזעקה והאזהרה העירונית בוורשה. צלצלו גם פעמוני הכנסיות בארכידיוקסיה של ורשה.

לשעה בשעה 17:30 מתוכנן טקס בבית הכנסת נוז’יק בוורשה, גם בהשתתפות ראשי מדינות, בשילוב עם חשיפת שלט לזכר ביקורו ב-1946 של הרב הראשי לארץ ישראל דאז, סבו של הנשיא הנוכחי של ישראל. בשעה 20:00 יתקיים בתיאטרון הגדול- האופרה הלאומית קונצרט של התזמורת הסימפונית הפולנית-ישראלית.

ביום ראשון, 23 באפריל, תתקיים צעדת תפילה ברחובות ורשה, בעקבות נתיב מות הקדושים של יהודים וקורבנות השואה. ישתתפו בו, בין היתר, הארכיבישוף גז’גורז’ ריש. הצעדות מאורגנות מדי שנה מאז 1993על ידי מועצת הנוצרים והיהודים הפולנית.

גטו ורשה, שמנה כמעט חצי מיליון איש בשיאו, היה הגדול באירופה. מיולי עד ספטמבר 1942 גורשו כ-300,000 יהודים למחנה ההשמדה הגרמני הנאצי בטרבלינקה. רבים מתו בגטו מרעב ותשישות. חלקם ניצלו. אלה שנותרו ארגנו את המרד בגטו ורשה ב-19 באפריל 1943, שהיה המרד היהודי הגדול ביותר נגד הכובש הגרמני במלחמת העולם השנייה. לפי הערכות שונות, נלחמו בין 700 ל-2,000 לוחמים יהודים. המרד הסתיים ב-16 במאי 1943, כשהגרמנים פוצצו את בית הכנסת הגדול ברחוב טלומצקיה.

תמונות: שירות חדשות משפחתי

Kontakt