אני שמח מאוד ששוב יכולנו לחלוק כבוד לחסידי אומות העולם הפולנים. באמצעות המוזיקה, אנו רוצים להזכיר לאנשים את הגבורה שהפגינו בני ארצנו, אמר בוגדן רומניוק, מנהל פסטיבל תהילים של דוד, ל”שירות חדשות משפחה”, שהמהדורה הבאה שלו התקיימה ב-24 במרץ במועדון הפיקוד של חיל המצב בוורשה. מארגנת האירוע היא הקרן ע”ש משפחת אולמה צוער.

בוגדן רומניוק הזכיר שב-24 במרץ אנו חוגגים את יום הזיכרון הלאומי לפולנים שהצילו יהודים בתחום הכיבוש הגרמני. זהו גם יום השנה נוסף למות הקדושים של משפחת אולמה ושל היהודים שהסתירו. משפחה בת תשעה אנשים, כולל ילד שטרם נולד, תוכרז „מבורכת” ב-10 בספטמבר. „אנו אסירי תודה לאפיפיור פרנציסקוס על כך שבדצמבר בשנה שעברה אישר את הצו על מות קדושים של משפחת אולמה – ציין מנהל הפסטיבל. ב-27 באוגוסט, הקרן מתכננת קונצרט של הודיה למשפחת אולמה. קונצרטים דומים יתקיימו גם באוקטובר בישראל ובדצמבר ברומא.

האורחים של המהדורה האחרונה של הפסטיבל כללו: נשיאת האגודה הפולנית של חסידי אומות העולם, אנה סטופניצקה-בנדו, ראש המשרד לחיילים משוחררים ונפגעי רדיפות, יאן יוזף קשפרז’יק, ושרי ממשלת פולין. האורחים יכלו לצפות ולהאזין להופעות של אמנים מצטיינים רבים. הפסטיבל חולק לשני חלקים: יהודי ופולני. „באמצעות פרויקט זה, יש לנציגי שתי דתות ושני עמים הזדמנות להיפגש ברמה אחת של תהילים, לשיר הלל לאלוהים ולהודות על כך שהפולנים הצליחו התנהג בגבורה בזמנים קשים אלה” – בוגדן רומניוק אמר לשירות חדשות משפחתי.

במהדורה האחרונה של הפסטיבל הופיעו: בחלק היהודי החזן יעקב למר והפסנתרן מנחם בריסטובסקי. בחלק הפולני הופיעו המנצחים יאנוש ויז’גאץ’, מרצין פוספיסלסקי, פיוטר רוביק, המוזיקאים מיכל לורנץ, מיכל יורקייביץ’, תזמורת גולץ ושוב פיוטר רוביק, הסולנים אנדז’יי למפרט, ברברה גיוונט, איזבלה שפרנסקה, דריוש מלייונק, ריקי ליאון, גז’גוז’ קופצ’יק, גז’גוז’ וילק, אלכסנדרה טוצקה ושוב מיכל יורקיביץ’ ותזמורת גולץ, עם מופע נבל מאת אגטה גאליק, תזמורת מוזיקת ​​קולנוע פולנית ומקהלת הגוספל סיינה. המנחים של המפגש היו אנה פופק וגז’גוז’ בורטין. המנהל האמנותי של האירוע היה מיכל יורקיביץ’, והקריינים היו שמחה קלר והאב תומאש ריצ’ק.

פסטיבל תהילים של דוד התקיים לראשונה בשנת 2016. יוזמה זו, מלכתחילה, הייתה חלק מהמשימה של מוזיאון הפולנים המצילים יהודים, שמציג את ההיסטוריה של הצלת יהודים על ידי פולנים במלחמת העולם השנייה, יחסי פולין-יהודים בשואה, והפצת ידע על גורלה של משפחת אולמה ממרקובה.
קרן משפחת אולמה „צוער” מארגנת פסטיבל תהילים לדוד, קיבלה השראה מחייה ומותה של משפחת אולמה. „קרן על שם משפחת אולמה „צוער” הוקמה בשנת 2015 מתוך כוונה לדבר על חסידי אומות העולם פולניים. באמצעות פסטיבלי תהילים של דוד אנו רוצים להגיע לכמה שיותר פולנים בפולין, אך גם בחו”ל, שם מתקיימים גם הקונצרטים הללו”. „צוער” הוא השם המקראי של העיר שבה לוט מצא מקלט. „הבתים של בני ארצנו היו מקומות מקלט כאלה ליהודים”, הסביר רומניוק.

ב-24 במרץ 1944, במרקובה (מחוז פודקרפאצקיה, לשעבר מחוז לבוב), בעקבות הלשנה הוצאה להורג על ידי ז’נדרמים גרמנים משפחת אולמה והיהודים שהסתירו. בשנת 1995 זכו לאחר מותם בני הזוג אולמה בתואר חסידי אומות העולם. בשנת 2010 העניק להם נשיא הרפובליקה של פולין, לך קצ’ינסקי, את צלב המפקד של מסדר פולוניה רסטיטוטה. 10 בספטמבר השנה הם יוכרזו מבורכים כמשפחה בת תשע, כולל ילד אחד שטרם נולד. זהו המקרה הראשון בהיסטוריה של הכנסייה.

יום הזיכרון הלאומי לפולנים שהצילו יהודים תחת הכיבוש הגרמני הוא הבעת כבוד לכל האזרחים הפולנים – ללא הבדל לאום – שסייעו ליהודים שנדונו להשמדה על ידי הכובשים הגרמנים.

צילומים: תדיאוש פוז’ניאק צילום

Kontakt